با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ عجايب هفتگانه گيلان!
زیارت عاشورا
اشکورات

تا به حال نام اشکورات گيلان را شنيده ايد؟اگر شهر کلاچاي را پشت سر بگذاريد و به سمت رحيم آباد عزيمت کنيد و از آنجا به قصد ديدن اين سرزمين کهن و تاريخي عبور کنيد از مسير جنگل هاي بکر و دست نخورده اي گذر خواهي کرد و در پيچاپيچ راهي که تو را فرا مي کشد  بعد از طي کردن مناظر ديدني و زيباي مسير جاده آدمي را به اوج مي رساند و چشم هر رهگذري را به خود خيره مي سازد. اين منطقه که در امتداد سلسله کوه هاي البرز قرار دارد از جنوبي ترين نقطه شهرستان رودسر آغاز شده تا جنوبي ترين نقطه شهرستان رامسر ادامه مي يابد.

اشکور از جنوب به قزوين، از مغرب به املش و رودبار الموت، از مشرق به بخش کوهستاني رامسر و تنکابن و از شمال به دامنه هاي کوهستاني رحيم آباد محدود مي شود. اين منطقه جزء بخش رحيم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچاي به سمت رحيم آباد قرار گرفته و عجائب هفتگانه اي را در دل خود جاي داده که قدمتي به درازاي تاريخ دارد.

 

اشکور جزء بخش رحيم آباد از شهرستان رودسر است و عجائب هفتگانه اي

را در دل خود جاي داده که قدمتي به درازاي تاريخ دارد

مسجد ناصرالحق يا ناصرالکبير(ع) معروف به آستانه هفت امام در روستاي رودبارک از دهستان اشکور سفلي قرار دارد که در قرن سوم هجري قمري ساخته شده و يکي ازعجائب هفتگانه اشکور به شمار مي آيد.

روستاي رودبارک با روستاهاي نرکي و توسه چال همسايه است و در 35 کيلومتري بخش رحيم آباد و 50 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان رودسر واقع شده است.

اشکورات

در قرن سوم هجري قمري به دستور ناصرالحق (ناصرالکبير) ابومحمد حسن معروف به حسن اطروش نوه حسن بن زيد در روستاي رودبارک مسجدي ساخته شد که بعدها اين مسجد بنام آستانه هفت امام معروف شده است.

در داخل آستانه يک ميله آهني قرار دارد که مزار هفت امامزاده را از قسمت ديگر آستانه جدا مي کند، چشمه اي نيز در پائين آستانه قرار دارد که آب آن شور و براي دفع امراض از آن استفاده مي شود.

از خصوصيات ظاهري ديگر آستانه هفت امام مي توان، سه درب چوبي دو لنگه در سه جهت غرب و شرق و شمال، چهار طرف ايوان، تعداد 22 ستون که با آجر البرز ساخته شده  نام برد. در دورادور آستانه، يک درب دولنگه فلزي در ورودي ايوان، يک ستون چوبي در وسط آستانه و سراسر بام پوشيده از سفال است. تخته چوبهايي نيز در آستانه قرار دارد که بر روي آنها عبارات زير حک شده است: "ابر آمد و زار زار بر سبزه گريست بي باده گلرنگ نمي بايد زيست ، اين سبزه که امروز تماشاگه ماست تا سبزه خاک ما تماشاگه کيست؟"

آسياب اشکور يکي از معدود آسيابهايي است که هنوز از مناطق دور و نزديک براي آسياب کردن گندم به سراغش مي آيند. علت اصلي برقراري اين آسياب آب فراواني است که از دهانه يک سنگ بزرگ بيرون مي آيد و آن را مي گرداند

 

کوه عروس و داماد

در چوبي که به بي بي هيبت معروف است، در قسمت غربي ديوار آستانه نصب شده و اعتبار زيادي به آستانه هفت امام بخشيده است، تاکنون اين درب دوبار توسط کساني به سرقت رفته ولي به لطف خدا دوباره به جاي خودش برگشته است.

"کوه عروس و داماد" از ديگر عجائب اشکورات است که درروستاي زياز واقع شده است اين روستا با روستاهاي آغربن کندسر، گرمابدشت، ديورود و سجيران همسايه بوده و در 26 کيلومتري بخش رحيم آباد و 41 کيلومتري جنوب غربي شهرستان رودسر واقع شده است. در شمال منطقه سي پل، کوه سنگي با شيب بسيار تند واقع شده است که در بالاترين نقطه آن دو مجسمه سنگي به شکل عروس و داماد قرار دارد.  اهالي روستا معتقدند که در گذشته هاي دور پسر و دختري بدون اذن والدين خود زندگي شان را آغاز مي کنند اما چندي بعد در اثر اين بي حرمتي مورد عاق والدين قرار مي گيردن و در نقطه اي که امروز  به عروس و داماد معروف شده، به سنگ تبديل مي شوند.

کوه عروس و داماد به واسطه اينکه در بين کوه هاي ديگر اشکور از زيبايي و شکوه خاصي برخوردار است و نظر هر بيننده اي را در حال گذر از اين منطقه به خود جلب نموده و ناخودآگاه متوجه عظمت خالق هستي که باعث اين همه زيبايي است، مي کند.

اهالي روستا معتقدند که در گذشته هاي دور پسر و دختري بدون اذن والدين خود زندگي شان را آغاز مي کنند اما چندي بعد در اثر اين بي حرمتي در نقطه اي که امروز  به عروس و داماد معروف شده، به سنگ تبديل مي شوند

درياچه صمد آباد يکي ديگر از عجائب منطقه اشکورات گيلان است که در روستايي صمدآباد قرار دارد اين روستا با روستاهاي اکبرآباد، برمکوه، تلابنک، وگلخاني، دشتک و زراکي همسايه است و در 54 کيلومتري بخش رحيم آباد و 69 کيلومتري شهرستان رودسر واقع شده است.

اشکورات

ساکنان اين روستا معتقدند که نام اصلي اين روستا در گذشته چيز ديگري بوده است، نقل است که در گذشته دو سيد در تاريکي شب وارد اين روستا شده اما کسي حاضر نشد که آنان را در منزل خود پناه دهد تا اينکه سرانجام در منزل پيرزني که تنها زندگي مي کرد وارد مي شوند در اين هنگام آن دو به پيرزن از آب گرفتن تمام روستا خبر مي دهند.

سپس وقت موعود فرارسيد و تمام روستا را آب مي گيرد، بعدها فردي به نام صمد تصميم به آباداني اين روستا مي گيرد که  از آن زمان تاکنون اين روستا به صمدآباد معروف شده است.

درياچه اي نيز در اثر آبگرفتگي از آن زمان تاکنون برجاست که يکي از بزرگترين درياچه ها و از جمله عجايب هفتگانه اشکور به شمار مي آيد.

غار وادار روستاي دليجان از ديگر عجائب اشکورات است اين روستا با روستاهاي تواسانکش و ياسور همسايه بوده و در 47 کيلومتري بخش رحيم آباد و 62 کيلومتري شهرستان رودسر واقع شده است.

غاروادار، آثار آبادي و آجرهاي قديمي در کجيل سرا، آسياب قديمي بومي تله از نقاط معروف و قديمي اين روستا به شمار مي رود. غار وادار که در مشرق روستا واقع شده از منطقه ونکش شروع و تا غار وادار امتداد دارد در فاصله اين دو نقطه که بصورت تونلي زيرزميني است دهانه آن در منطقه وادار گشاد و پهن مي شود.

 

در روستاي يازن در انبارکاه شخصي به نام صدرالله يازني يک تونل بسيار طولاني وجود دارد که به عقيده اهالي راه به جايي دور مي برد. اين تونل يکي ديگر از عجايب هفتگانه اشکور به حساب مي آيد

 

در حال حاضر در اين نقطه به صورت يک غار آشکار است، اين غار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع شده و از حيث قدمت داراي تاريخ بسيار دور و درازي است و از ديگر عجايب هفتگانه اشکور به حساب مي آيد.

دارگردان رجه در روستاي گيري واقع شده است و اين روستا با روستاهاي کياشکول، ميانرود و محمودلات همسايه بوده و در 68 کيلومتري بخش رحيم آباد و 83 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان رودسر واقع شده است.

اين روستا در منتهي اليه اشکور بالا و در پاي قله معروف بزاکو قرار گرفته است در ميان منطقه زورو و قله بزاکو، "دارگردان رجه" واقع شده است که استان گيلان و استان مازندران را از همديگر جدا مي کند.

در اين نقطه تصوير چند انسان که در حال حمل درخت بوده به صورت سنگ سياه درآمده و چشمان تمامي آنها به طرف کوه بلور (شاه سفيد کوه) است.

سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع در روستاي گيري، آسياب قديمي که در جنوب روستاي مذکور واقع شده است در حال حاضر متعلق به آقاي کشتگر است. اين آسياب شايد يکي از معدود آسيابهاي اشکور است که هنوز هم از مناطق دور و نزديک براي آسياب کردن گندم مورد استفاده قرار مي گيرد، علت اصلي برقراري اين آسياب آب فراواني است که از دهانه يک سنگ بزرگ بيرون مي آيد که اين محل سرچشمه رودخانه آسمانرود است.

اين چشمه که معروف به آسمانرود بوده به علت صافي و زلالي آب به اين نام معروف شده است و به عنوان يکي ديگر از عجايب هفتگانه اشکور معرفي شده است."تونل طولاني يازن" از عجائب هفتگانه اشکورات گيلان است که  در روستاي يازن قرار دارد، يازن با روستاهاي تمل، نارنه و سپارده همسايه است  و  در 118 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان رامسر واقع شده است.

در اين روستا در انبارکاه شخصي به نام صدرالله يازني يک تونل بسيار طولاني وجود دارد که به عقيده اهالي راه به جايي دارد.صاحب کتاب از "آستارا تا آستارآباد"  نيز از وجود اين تونل بسيار طولاني در روستاي يازن ياد مي کند، اين تونل يکي ديگر از عجايب هفتگانه اشکور به حساب مي آيد.


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |